
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Seria Ja, Ty- My autorstwa Joanny Białobrzeskiej
To edycja podręczników dla klasy I opracowana zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z 14 lutego 2017 r. To koncepcja prezentująca metody uczenia się poprzez aktywne wykorzystanie wszystkich zmysłów, inicjowanie takich sytuacji edukacyjnych, aby uczenie się było dla dziecka aktywnym poznawaniem
i rozumieniem otaczającego świata, konsekwentnie realizowana przez Joannę Białobrzeską, autorkę podręczników i materiałów dydaktycznych dla dzieci oraz nauczycieli.
Materiały te zachęcają dziecko do swobodnego zadawania pytań, samodzielnego formułowania wypowiedzi, obserwowania otaczającego świata i zauważania w nim zmian, regularności, przyczyn i skutków. Umożliwiają wszechstronne podejmowanie prób rozwiązywania problemów i aktywnej współpracy w grupie.
Ja, Ty - My. Radosne odkrywanie świata to:
- nauka angażująca dziecięce emocje, stawiająca różnorodne wyzwania edukacyjne,
- wybór metod kształtujących motywacje, twórcze myślenie i wzbudzających spontaniczne działanie,
- sposób postrzegania dziecka, jego naturalnej i niczym nieograniczonej ciekawości świata.
Podręczniki mają atrakcyjną szatę graficzną, wzbogacona licznymi zdjęciami, ilustracjami, zabawnymi historyjkami oraz rozkładanymi stronami z bogatą infografiką.
Tak przygotowane materiały nie tylko przybliżają nowe treści, utrwalają omawiane tematy, ale przede wszystkim zachęcają do swobodnego wyrażania własnych myśli.
Wskazują, że do prawidłowych rozwiązań można dojść wieloma ścieżkami. Dzięki czemu budują i wzmacniają w dzieciach poczucie własnej wartości, a tym samym przygotowują efektywnie do dalszej edukacji.
W skład Ja, Ty - My - wchodzą następujące podręczniki:
- 2 części polonistyczne
JA, TY – MY, RADOSNE ODKRYWANIE ŚWIATA cz.1, cz. 2
zawierające m.in.:
– litery, wyrazy, zdania (treści w zakresie czytania, kształcenia językowego),
– krótkie teksty dla dzieci rozpoczynających naukę czytania (treści w zakresie czytania),
– teksty dla dzieci czytających (treści w zakresie czytania),
– informacje, ciekawostki, historyjki (treści w zakresie czytania, słuchania, mówienia),
– zdjęcia, ilustracje (treści w zakresie samokształcenia),
– przejrzyste rozkładane strony z infografiką (treści w zakresie czytania, słuchania, mówienia).
Konsekwentnie realizowana w całym podręczniku prezentacja ma na celu poznanie
i utrwalenie kształtu liter, samogłosek i spółgłosek, sylab oraz ich łączenie i wydzielanie
w wyrazach i zdaniach.
Różnorodne zagadnienia są zgrupowane w kilkunastu blokach bliskich dziecku, m.in.:
Nasza klasa, Rodzina, Ja i świat wokół mnie, Polska – moja Ojczyzna, Nasze ulubione zabawki, Zwierzęta domowe, W świecie dzikich zwierząt, Nie bójmy się pytać, Wynalazki, Sport to zdrowie, Rakietą na Księżyc, Dla każdego coś miłego, Zabawy słowem, Dobre i złe przygody,
W świecie dźwięków, Mijają dni, miesiące, lata.
- Obie części podręcznika prezentują wszystkie litery alfabetu w konsekwentny sposób realizowany w całym podręczniku:
– nowe litery pisane i drukowane, małe i wielkie prezentowane są na marginesach kart,
– danym literom towarzyszą sylaby oraz wyrazy występujące w tekście.
- W centralnych miejscach na stronach oprócz elementów graficznych (ilustracji i zdjęć), znajdują się teksty do czytania dla wszystkich dzieci.
- Uzupełnieniem prostych tekstów są dłuższe teksty oraz czytanki przeznaczone dla dzieci umiejących już czytać – wyróżnia je pasek z napisem JUŻ CZYTAM.
- Treści polonistyczne, przyrodnicze, ekologiczne wzbogacone są o aspekty wychowawcze
i treści z zakresu etyki. Na podstawie prezentowanych materiałów oraz obserwacji z życia codziennego dzieci uczą się oceny sytuacji, rozróżniania dobra od zła, współżycia w rodzinie, grupie, społeczeństwie, poznają świat wartości. - Prezentowane wiadomości inspirują do wnikliwej obserwacji otaczającego świata, krytycznego myślenia, swobodnego wyrażania swojego zdania, kształtują postawę poznawczą wobec świata.
2 części matematyczne
JA, TY – MY, NA TROPACH MATEMATYKI cz. 1, cz. 2
zawierające m.in.:
– treści przedliczbowe w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych (m.in. określanie wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni, względem obranego przedmiotu, klasyfikacja obiektów, porównywanie, określanie cech przedmiotów),
– liczby, działania, zbiory (treści w zakresie rozumienia liczb i ich własności, posługiwania się liczbami),
– podstawy geometrii (zagadnienia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych)
– zadania na logiczne myślenie (treści w zakresie czytania tekstów matematycznych),
– gry i zabawy rachunkowe (treści w zakresie stosowania matematyki w różnych obszarach edukacji),
– zadania tekstowe ułożone według stopnia trudności nawiązujące do życiowych sytuacji (treści w zakresie czytania tekstów matematycznych i stosowania matematyki w różnych obszarach edukacji).
Wszystkie zagadnienia są zaprezentowane w koncepcji matematycznej wyprawy
w towarzystwie międzygwiezdnych podróżników. Aby wrócić na swoją planetę, muszą wytropić matematykę – zrozumieć i rozwiązać wiele zadań!
Na kartach z pierwszymi zadaniami trzeba ruszyć głową! Dalej wędrowców czeka m.in. poznawanie i odszukiwanie figur geometrycznych, grupowanie figur wg różnych cech, posługiwanie się symbolami matematycznymi, szyfrowanie, poszukiwanie liczb w swoim otoczeniu i liczenie w wielu zabawnych sytuacjach.
- Podręcznik napisany w koncepcji tropienia matematyki, tj. podróży polegającej
na wprowadzeniu dzieci w świat matematyki poprzez ukazywanie i analizowanie istniejących prawidłowości, zależności, procesów i związków. - Omawiane problemy matematyczne, takie jak np. monografia liczby, kształt figury matematycznej, działanie matematyczne, nie są tematem samym w sobie, stają się pretekstem do dyskusji, analizy i formułowania wniosków.
- Wprowadzane i prezentowane pojęcia matematyczne wiążą się ze znaną uczniom rzeczywistością, uczą powiązywać matematyczne pojęcia i metody z obserwacjami środowiska. Dają szansę na doskonalenie umiejętności w sytuacjach konkretnych.
- Zachęcają do wykorzystywania narzędzi matematyki poprzez ukazywanie jej przydatności w życiu codziennym.
- Zachęcają dzieci do stosowania różnych narzędzi wspierających liczenie i tworzenie strategii obliczeniowych, nie ograniczają metod i sposobów.
- Kładą nacisk na kształtowanie umiejętności matematycznego myślenia, motywują dzieci
do samodzielnego dochodzenia do rozwiązań różnymi sposobami, jednocześnie dają szansę dostrzegania problemów, porównywania rozwiązań. - Kładą nacisk na kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem matematycznych tekstów, odnajdowania problemów matematycznych spotykanych w tekstach, opowiadaniach, łamigłówkach, zagadkach.