Literowe zabawianki
Joanna Białobrzeska, propagatorka UCZENIA SIĘ MIMOCHODEM, stworzyła dla młodszych przedszkolaków niezwykłe królestwo. Nie ma w nim króla, królewny, rycerzy, lecz mieszkają tam spersonifikowane litery – Elegantka, Obrażalska, Złośliwa, Brudas…
Pięcioletnia Tosia, bohaterka książki, poznaję zaczarowany świat, zaprzyjaźnia się z literami i wspólnie z nimi przeżywa wiele przygód. Kształty liter oraz ich nazwy mimochodem wpadają do głowy. Bo jak tu nie pamiętać litery e – Elegantki, która uwielbia się przebierać i w szafie ma mnóstwo kapeluszy, czy litery b – sympatycznego Brudasa, który nie lubi się myć lub litery H – najbardziej hałaśliwej w całym królestwie.
Dzieci przeżywając literkowe przygody, szybko i z radością nauczą się alfabetu oraz poznają nazwy cech charakteru.
I, co najważniejsze, dowiedzą się, że bez względu na to jak bardzo się różnimy, powinniśmy się szanować.
W „Literowych zabawiankach” dzieci mają do wykonania rozmaite zadania, m.in. kolorują litery, wycinają obrazki i naklejają je w odpowiednich miejscach na planszach, analizują i układają historyjki obrazkowe, omawiają fotografie.
Pośród wielotematycznych plansz są karty z literkami – bohaterkami bajek o mieszkańcach Królestwa Alfabetu. Literki zostały spersonifikowane, dzięki temu dzieci z łatwością się z nimi identyfikują i z radością uczestniczą w ich przygodach, rysują ich kształty, wycinają i układają puzzle, tworzą historyjki, doskonaląc umiejętność formułowania samodzielnych wypowiedzi.
Omawiają podobne problemy i zainteresowania. Każdą literkę należy pokolorować, utrwalając przy okazji jej kształt. Ciekawe są też plansze ilustrujące pory roku oraz zawierające okazjonalne kartki świąteczne.
Do książek będą dołączone bajki i piosenki o literkach. Bajki czyta Edyta Olszówka. Z pewnością będą atrakcyjnym
elementem zajęć bądź inspiracją do realizacji własnych pomysłów, np. przedstawień teatralnych.
Wszystkie części „Literowych zabawianek” są spójnymi elementami bloków tematycznych, np. dzieci słuchają bajek i piosenek o literkach, poznają ich kształty prezentowane na planszach, omawiają zdjęcia i rysunki, kolorują obrazki, wycinają, układają puzzle.
Oto kilka przykładów zajęć:
• Z literką P – Pracowitym dzieci poznają czynności związane z remontowaniem pokoju i potrzebne do nich materiały i narzędzia, projektują i rysują płytki ceramiczne, tapety, układają puzzle, poznają pracujące zwierzęta.
• B – Brudas – dyskusja na temat: dlaczego tak ważna jest troska o codzienną higienę i zdrowe odżywianie. Problem ten jest okazją do wykonania ciekawych prac plastycznych, samodzielnego projektowania, wycinania i naklejania.
• R – Radosna i S – Smutna prowokują do mówienia o emocjach, potrzebach i kształtowaniu szacunku i tolerancji w stosunku do innych osób. Należy poruszyć tematy, które są interesujące dla 5-latków, np. problem głodujących dzieci w Afryce, zaproponować rodzaje udzielania pomocy biednym, głodującym, bezdomnym.
Posłuchaj kilku piosenek i bajek o literkach:
Bajka Tajemnicza przesyłka | |
Piosenka O literce E | |
Bajka Z wizytą u elegantki | |
Piosenka O literce D | |
Bajka Dobry powód do dumy | |
Piosenka O literce H | |
Bajka Cicho sza | |
Piosenka O literce A | |
Bajka W pogoni za aktywną | |
Piosenka O literce G | |
Piosenka O literce Y | |
Bajka Milczenie jest złotem | |
Bajka Nie przeszkadzaj myślącemu |