"Ortografia mimochodem" to zestaw 9 książek: 6 bajek ortograficznych oraz 3 części ćwiczeń "Mózg uczy się mimochodem"
Każda z bajek dotyczy jednej trudności ortograficznej:
Do bajek ortograficznych przygotowaliśmy ćwiczenia pt. "Mózg uczy się mimochodem. Ćwiczenia ortograficzne" cz. 1, 2 i 3.
Czy można nauczyć się ortografii mimochodem? Czyli:
- bez wysiłku,
- bez zniechęcenia,
- bez stresu,
- z lekkością,
- z zainteresowaniem,
- z humorem,
- niezauważalnie.
Mózg kocha uczyć się w ten sposób: zapamiętując intrygujące, zabawne historie, którym towarzyszą pozytywne emocje.
Ortografia mimochodem to seria książek Joanny Białobrzeskiej - śmieszne, przerażające, zagadkowe opowiadania z różnych stron Polski.
Autorka, opisując przygody rycerza Grzegorza, nie używa wyrazów z „ż”, a w historii o Żanecie i Błażeju w całej książce nie pojawia się ani jeden wyraz z „rz”. Bohaterowie książek walczą z olbrzymem, podróżują wehikułem czasu, rozwiązują zagadki kryminalne, a nawet żyją sobie spokojnie w króliczej rodzinie w okolicy Grójca. Dzięki temu dziecko przeżywa perypetie bohaterów i zapamiętuje ortogramy. Zabawne ilustracje dodatkowo pomagają w uczeniu się ortografii.
Opinia o książce "O rycerzu Grzegorzu z Rzeplina”
Maria Gudro - Homicka
Honorowa przewodnicząca Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów
Nauczycielka języka polskiego, edukator dramy edukacyjno-wychowawczej
Książka z serii ,,Biblioteka ortograficzna Joanny Białobrzeskiej ,,O rycerzu Grzegorzu z Rzeplina” to pełna napięcia, tajemniczości, niezwykłych przygód opowieść, z elementami baśni, fantazji, która, jak mówi autorka, pozwala dzieciom uczyć się ortografii mimochodem. Dotyczy przeszłości, bowiem opowiada o rycerzu polskim, mistrzu gry na skrzypcach, żądnym przygód marzycielu. Lubił pomagać innym. Jego największym przyjacielem był koń.
Dzięki nastrojowi tajemnicy, czasem nieprzewidywalnej wartkiej akcji, humorystycznych sytuacji czytelnik podążą za tokiem myśli, marzeń, wyobraźni bohatera i jego niezwykłej determinacji w poszukiwaniu szczęścia.
Książka zawiera walory dydaktyczne i wychowawcze. Na uwagę zasługuje to, że treści programowe z języka polskiego łączą w sobie kształcenie literackie, redagowanie listu, opowiadania, komiksu, kroniki; kształcenie językowe łączy się ze słuchaniem, mówieniem, redagowaniem planu, a przede wszystkim nauką ortografii. Treści polonistyczne łączą się z historią, przyrodą, z muzyką, z wychowaniem - szacunek dla ludzi i zwierząt. Tekst może być wykorzystamy na lekcjach języka polskiego. Ładne, dobrze wykonane ilustracje, działają na zmysły i wyobraźnię dziecka, nawiązują do treści utworu. Największą zaletą lektury jest właściwy dobór ortogramów. Każda strona tekstu może stanowić kartę pracy do nauki pisowni wyrazów z rz. Interesujący tekst wpływa na lepsze zapamiętywanie pisowni trudnych wyrazów, działa na trzy zmysły: wzrok, słuch, dotyk (zapisanie wyrazu).
Ta i pięć innych książek z tej serii to inspirująca lektura dla rodziców, nauczycieli języka polskiego, wychowawców, pedagogów, psychologów, terapeutów, logopedów w ich pracy z dziećmi.